מחשבות על "חרדים" ועל "גאווה"

דימוי שאני עובד עליו כבר כמה חודשים. על ספסל בית כנסת האר"י בצפת, יושב אדם כבן חמישים בעל חזות "מזרחית". הוא לובש חליפה שחורה, מגבעת וחולצה לבנה. לאותו אדם יש כרס אדירה ולכן החולצה נראית כעומדת להתפוצץ. הספסל עצמו הוא מעץ, צבוע בצבעי טורקיז. כמו כל הספסלים בבית כנסת האר"י. על הספסל כריות, אך אותו אדם יושב על הקצה, נמנע מהכריות. הוא רוכן קדימה על סטנדר כל גופו אומר מאמץ הן מחמת החליפה הקטנה ממידותיו והן מצורת ישיבתו. התופעה החדשה של החרדיות מכתיבה ישיבה כנסייתית וגם מראה כנסייתי
.
בחנות סנדביצ'ים/פיצוציה, בין השכונה החרדית מקור ברוך לתחנה המרכזית הישנה ברחוב יפו, אני פוגש ידידה הנוטה ללדת. היא יושבת/עומדת סמוך לשולחן ועל המדף בחנות אני מזהה משקה בוכה טייב. אני לא מכיר את הפירמה (וגם משתעשע בהקשר בין שם המשפחה התוניסאי לטייבה, הבירה) ופותח בשיחה עם בעל המקום על מקור הבקבוק. לחנות נכנס עבדקן בלבוש חרדי שמצטרף לשיחה ומהון להון אנו מדברים על עיר מכורתו, טריפולי. הוא נזכר במקומות שעזב כילד, בעיניים נוצצות, ואני מאשר לו את קיומם הנוכחי. מיהרתי לצאת וגם לא רציתי להתנצח איתו, אך הוא החל מאשים את המודרנה בקיומה של החילוניות. לא רציתי לומר לו שגם תופעתו הוא קשורה למודרנה. לא היה לי זמן לזה
.
אותן חליפות שחורות שלא משנה מקורן (ויהיו אלו איכרים פולניים במסיבות האביב או כמרים גרמנים) הפכו למאפיינות של קבוצות גדולות בפומביות היהודית. אם פעם גידלת זקן לפי מידת אדיקותך, היום אתה לובש חליפה שחורה כבדה בחמסין. צודקים או לא צודקים באדיקותם, מעולם לא היה למישהו מונופול של ממש על החברה היהודית, כפי שהם טוענים. לא לרבני ונציה שבעטו ברמח"ל מכל המדרגות, לא לשבתאי צבי ובודאי לקבוצות השונות והמפולגות המרכיבות את מה שנקרא היום "הציבור החרדי".
כמו כל אדם, גם הם מאמינים בצדקתם. תהיה אשר תהיה. חלק מהם גם אוזר כוח ומנסה לכפות דעותיו על הזולת. הזולת היהודי כמובן. זה בא מחצאי ציווים של ערבות הדדית. וזה לא משנה מי צודק, כל מי שחושב שהוא צודק, הרי מנסה ליישם את עמדותיו על "חברו". כך גם הציבור הקרוי "חילוני".

שלשום הוקרן בערוץ שמונה הסרט הנהדר "ירושלים גאה להציג" של ניצן גלעדי. הסרט עשוי טוב ומרגש, במיוחד סופו, אך מה שנותר ממנו הוא התחושה שקיימת בריונות חרדית שהיא אינה רק מילולית. לא הייתי צריך את הסרט כדי לדעת על אותה בריונות, אך הוא לגמרי חידד את הכוחניות של קבוצות שונות באוכלוסיה ובעיקר ביחס לקבוצות אחרות. הוא גם הראה את השילוב החדש של השנים האחרונות, חרדיות ולאומיות. יחס בעלות לירושלים שהוא פוליטי במהותו ומכך גם נגזר היחס לשאר האוכלוסיה כאן ולבעלות מוסרית עליה.

אני מתמלא הרבה כעס על החברה החרדית וזהו דבר שלא אופייני לי. יש לי אח קטן שהפך עורו ונהיה "ליטאי". מתנגד. הוא החל לובש חליפה שחורה והעביר את שנותיו כצעיר בישיבת פוניבז'. אני מאד קרוב לאחי, גדלנו ביחד. וגם כשהפך למה שהפך, ביקרתי אותו ואת חבריו בישיבה. והנה אני רואה סרט קצר שחבר שלי צילם בקרית יובל. בו צעירים ליטאים פורצים לבית כנסת במקום ופועלים באלימות נגד אנשים במקום.
אני זוכר שלא מדובר על כולם. אני יודע שחלקם בוחרים לנקוט באלימות וחלקם בורחים ממנה. אני יודע שהם לא ציבור הומוגני, למרות שכך זה נראה מבחוץ. בודאי החסידויות או המתנגדים ובודאי הציבור החרדי כולו. המלכודת של ההכללה מגיעה גם אלי מדי פעם ואני מתמלא חוסר הבנה כלפי האלימות שאני רואה.

בדיוק עכשיו אני שומע שורה של קובי אוז "כל יום אני חוזר בתשובה, הופך לדוס". מערכת ההנחות שלנו, הציר שיצרנו במו ידינו שם את טומי לפיד בצד אחד ואת החרדי המצוי בצד הרחוק ממנו. למרות קרבתם האבסולוטית לאותה יומרנות שבמונופול על הצדק
חזרה בתשובה היא להיות כזה אחד עם חליפה. יהודים מוזרים בעיניי. אולי המילה שינוי יותר מתאימה מאשר חזרה. כדי להתגייר, צריך גם להיות אחד כזה עם חליפה. אז אלו ההנחות הבסיסיות של כולנו וכמובן גם החוקים במדינה הזו שקוראים לה ישראל.

אך על מה אני מדבר, איפה התחלתי ואיפה אני מסיים. היום בערב בכיכר רבין מתקיימת עצרת תמיכה בקהילה ההומוסקסואלית. והכול בעצם מתקשר. כולם תקפו את "הציבור החרדי" על ההסתה נגדם. אני באופן אישי (פוארו מאחוריך) חושב שלא מדובר ברוצח חרדי. לפי ההשערה שלי זהו ודאי מישהו מאוכזב שנכנס לקהילה ונפגע מאי אלו אנשים שם. קשה למצוא ולו חרדי אחד שמכיר את הקהילה כל כך מקרוב ואת הרגלי הבילוי שלה בדירה כמעט פרטית. חלקם פסיכים, אך יש להם מספיק הזדמנויות פשוטות יותר לקחת את החוק לידיהם.
יש את נסים זאב שהוא פסיכי גמור בכל מה שנוגע להסתה והוא צריך להיכלא על כך. יש עוד לא מעט "רבנים" שמאמינים בצדקתם כנראה ואוהבים גם להצהיר על כך. צריך לעצור אותם. ההתקפה שהייתה בימים האחרונים על החרדים באה ממקום של פחד צודק. רוב הציבור הוא הומופוב כמו שרוב הציבור גם בעד לזרוק את העובדים הזרים ומלא שנאה לאחר. בזה אין חדש הרי. החרדים הם היחידים שמצהירים זאת בפומבי ולכן המתקפה עברה ישירות אליהם, ובצדק.

אני בדרך כלל לוקח את הצד של החרדים באופן כמעט אוטומטי. אני יודע שגם אני חוטא בחטא ההכללה ולכן אני בודק בסובלנות את מה שהם אומרים. לדעתי הרוצח לא יצא משורות החרדים, אך ההתבטאויות האלימות שלהם תורמות לשנאה של בני אדם כאן ורק על כך הם ראויים לגינוי ולהוקעה.
הקבוצה הקרויה חרדים, אותו אוסף של אנשים שבחר ללבוש בגדים שחורים. כולל אותם אנשים שהצטרפו אליהם וגם בחרו באותם "מדים" שחורים, בטוחה בצדקתה כמו כל אחד מאיתנו. כמו שאני בטוח בצדקתי.
הם כמו החילונים, תופעה של השנים האחרונות. הם בטוחים שהם יותר קרובים לאלוהים למרות שבמעשיהם הם הכי רחוקים. צריך לא לחטוא ולהכליל בהאשמות נגדם. אך התורמים העיקריים לשנאת האדם שמתפרצת פה, חייבים לעמוד למשפט. אך עד שזה יקרה אנחנו כבר ניעלם מכאן.

עד אז, מפחיד כאן וזו רק אחת מהסיבות.
 

 

פרסם תגובה או השאר עקבות: Trackback URL.

תגובות

  • חרדי גאה  ביום אוגוסט 8, 2009 בשעה 11:34 pm

    להגנת החרדים

    לא משנה – בכל תחום שהוא

    אשמח לקבל קישור

    .נ.ב
    כפי שכבר אמר אדם חכם שישנם נושאים שכלל שמבינים בהם פחות מתבטאים אודותם בבטחון גדול יותר

    לדוגמא – נושאי בטחון, דת ופוליטיקה

    בכתיבתך אתה מאשש את התיאוריה הזו

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  ביום אוגוסט 8, 2009 בשעה 11:55 pm

    האם במגזר הערבי שאתה נמנה עליו מקבלים באהדה את ההומואים והלסביות? ואם כן האם תוכל להפנות אותנו בבקשה למקום שבו מקבלים באהדה בהבנה בסובלנות ובחיבה את ההומואים והלסביות?
    אם אין במגזר הערבי שאתה נמנה
    עליו אהדה להומואים וללסביות , תהיה אתה הראשון שתכתוב שאתה אוהד. האם אתה מסוגל?

    מדוע לכתוב על החרדים ולא על הדעות שלך?

  • רפרם  ביום אוגוסט 9, 2009 בשעה 12:15 am

    לחרדי הגאה. די אם תריץ את השם שלי ואת המילה חרדים ותמצא מלא קישורים. באמת.
    אני נפעם מול האבחנה הדקה שלך על חוסר הבנתי בדת, פוליטיקה ובטחון.
    (?)

    למגיב השני. אני לא נמנה על "המגזר הערבי". נולדתי בתוניסיה ואני קשור לתרבות הערבית. אני שייך למגזר של עצמי בלבד. חלק מהערבים, אם התכוונת ברצינות, הם בעצמם שייכים לקהילה ההומוסקסואלית. ואצל המוסלמים (האם אליהם התכוונת, או לערבים הנוצרים?) יש כמו אצל היהודים, אנשים פסיכים שמתנגדים לנטיות של בני אדם.
    ולשאלתך האחרונה. תכתוב על עצמך ולא עלי.

  • דוד  ביום אוגוסט 9, 2009 בשעה 12:25 am

    כרגע לא ידוע מי הרוצח אולם ידוע מי המסיתים, נגד מי הוסת ומי התיר את דמה של הקהילה. אני לא יודע מדוע אתה חושב שמדובר דווקא במישהו מתוך הקהילה ולו מפני שאם מישהו מתוך הקהילה היה רוצה לעשות כן, הוא לא היה בוחר דווקא במשרדי האגודה (דווקא הבחירה במקום הזה מלמדת לדעתי עד כמה הרוצח איננו מתוך הקהילה ואיך הוא חיפש מקום לרצוח הומואים מבלי הרבה יידע מוקדם על הקהילה).

    אני מציע לך לא לכלוא אף אחד, לא לשמש כשופט ולהישאר בתחומי אמנותך במרחבי השמאל הרדיקלי ההזוי. לא אנחנו, ההומואים, ובטח שלא החרדים, מעוניינים שאנשים כמוך יתקרבו אליך.

    פשוט סע לנו מהעיניים.

  • רפרם  ביום אוגוסט 9, 2009 בשעה 1:03 am

    נדמה לי שכל מהות הטקסט שכתבתי מדברת על כך שלא צריך לשמש כשופט. אשתדל לקרוא את האתר שלך כדי ללמוד כיצד לכתוב. ובינתיים, אל תטיל הכל על החרדים בהתחלה ובסוף תדבר בשמם. אתה לא מכיר אותי וטוב שכך.

    אני באופן אישי שמח בכל ליבי על כך שאני לא מכיר אותך. רק זה מה שחסר לי עם כל מה שקורה במדינה הזו.

    (גמרתי לדבר עליך דוד, אתה רשאי לחזור ולהיות מריר וגס רוח במקום אחר)

    הזדמנות טובה להראות מספר קטן של צילומים שצילמתי במצעד הגאווה של איסטנבול לפני כחודשיים. שם יש חשיבות רבה למצעד, בעיקר לנוכח הרציחות וההטרדות הבלתי פוסקות גם של המשטרה וגם של הציבור שם. הצעדה נערכה ברחוב איסתיקלאל.
    http://picasaweb.google.com/rafram/GayParadeIstanbul2009?feat=directlink

  • אזרח.  ביום אוגוסט 9, 2009 בשעה 1:52 am

    *

  • נטלי מסיקה  ביום אוגוסט 9, 2009 בשעה 8:39 am

    על פוסט אמיץ, מעמיק ונוגע ללב

  • עידו לם  ביום אוגוסט 9, 2009 בשעה 9:19 am

    תעשה את הדבר המוסרי והלא מנוון תלבש מדים ולימין שור אנחנו מחכים מר חדד.

  • עדי  ביום אוגוסט 9, 2009 בשעה 11:06 am

    אין לי מושג מי ביצע את הרצח וקזינו ההימורים על מי ומה הוא מיותר. אבל, יש לך כאן הנחת יסוד שגויה, אולי כי אתה למרות הכל ירושלמי. לא פעם ראיתי חרדים – לא דתיים – יושבים בברים בתל אביב – כולל ברים של הומואים ולסביות. בגלל שהרוח במקומות כאלה היא סובלנית, וממילא מסתובבים שם לא מעט תמהונים, אף אחד לא עושה מזה עניין. אבל זה מראה לא מאוד נדיר, ודווקא באותם מקומות לא הומוגניים, שגם להטבים באים אליהם.

  • תמר  ביום אוגוסט 9, 2009 בשעה 5:33 pm

    בערב של הרצח היה במקום בחור חרדי – http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1105685.html (הראיון של אלונה)

  • חיים ויטאל  ביום אוגוסט 9, 2009 בשעה 8:49 pm

    הספרדי סגור ומסוגר.
    באשכנזי אין ספסלים ואין כריות ואין טורקיז.

    ולעידו לם – אהיה אני למגן האמת ואומר שבעל האכסניה שבטובו מארח אותנו כאן שרת וגם שרת 3 שנים מלאות בצבא הגנה לישראל.

  • אסתי  ביום אוגוסט 9, 2009 בשעה 10:18 pm

    וחושבת שזה אכן פוסט אמיץ, כתוב בעדינות וברגישות ובעיקר בלי כל התלהמות, שזה שינוי מרענן ומרגש בנוף האנושי שלנו.

  • אייל גרוס  ביום אוגוסט 10, 2009 בשעה 3:29 am

    רפרם כמובן שמי שמדבר על השיח האלים ומלא השנאה שבא בין היתר מחרדים – לא רק מהם – לא בהכרח חושב שחרדי ביצע את הרצח. השיח הזה יכול להשפיע על הרבה אנשים כנותן לגיטמציה לשנאה, כפי שאתה בעצמך כותב. רק שים לב שאני לא חושב שהרוב חושב שבהכרח הרוצח חרדי. לגבי מיהו ומה הנסיבות אני מעדיף אישית לא לעסוק בספוקלציות בשלב זה.

  • שועי  ביום אוגוסט 16, 2009 בשעה 12:06 am

    אני גם כן מעדיף שלא לעשות בספקולציות לגבי מיהותו של הרוצח
    מדאיגה ומדאיבה העובדה שבדווקא בציבורים דתיים מאז הרצח, לא מתקיימים שיעורים מיוחדים
    הקוראים לקהל להימנע מאלימות, כל אלימות, כלפי הקהילה ההומו-לסבית. ברור לי מדוע החרדים כמו הציונים-דתיים מעוניינים שלא לדבר על כך בפני צעיריהם. ועם זאת, לנוכח העובדה כי לפני כשבוע ימים נעצר צעיר המשרת הנח"ל החרדי על איום על חיי הומוסקסואלים הוא בעייתי די צרכו, בכדי שיעורר את ההנהגה הדתית להבין כי ביכלתה להשפיע ולמנוע שפיכות דמים עתידית

    אישית, נסיתי לדבר על כך בשבועיים החולפים עם כמה חברים-רבנים. לצערי ולדאבוני, הושבתי ריקם
    למרבה תמהוני, רב השיב לי, כי הוא חושש כי דיבור יתפרש כנטילת אחריות על הרצח. זוהי ראשית הבעייה. אני מעט חושש כי רבנים אינם מבינים בעת הזאת את אחריותם הציבורית והאנושית
    לחיי אדם.

כתיבת תגובה