שחקי שחקי

שלשום התראיינתי ביחד עם קובי ברמר מאיגוד בעלי המכולות, בתכנית של גל גבאי. קובי עובד במכולת שינקין מאז שהוא מכיר את עצמו. אתר סלואו וגם תנועת סלואו פוד מלווים את המאבק של בעלי המכולות ועל כך הרחבתי באחד המאמרים שגם פורסם פה ושם. כשיצאנו מהאולפן קובי אמר לי שחלק מהשכנים שלו ליד המכולת מחרימים אותו בגלל שהוא יוצא חוצץ נגד אמפם וטיב טעם.

בעיני הרבה אנשים שרואים בעצמם ליברליים, מתקדמים, הגדרת החירות היא מאד סובייקטיבית. החירות היא צרכנית, מסחרית. זו חירות לקניית חלב בשלוש בבוקר. זו חירות לקנייה בסופר בשבת בבוקר.

אחרי שאנשים הקיזו את הדם וגם מתו על החקיקה המאפשרת יום מנוחה אחד בשבוע, פתאום הליברליות הפכה לקידוש העבדות לעגל הפז. אני לא סתם משתמש בכותרת של "שחקי שחקי", גם טשרניחובסקי וגם הרצל, כולם כתבו על האידיליה של שבוע בן שישה ימי עבודה.

תהל מלווה גם היא את מאבק בעלי המכולות. אני מדבר איתה ומנסה להבין מהי ההגדרה של הומניזם בכלל. איך יכול להיות שאנשים עם דעות פוליטיות כמו שלי, ברגע שיש נושא כזה הם מיד תופסים את המקום של בעלי ההון, של נוגשי העבדים.

מסתבר שבמקום כמו בישראל, בשנה הזו, רק נושא קונצנזוסיאלי ומרטיט כמו הקצבאות לניצולי שואה מצליח לגרוף גינוי רחב היקף. משרד האוצר אמנם גם שם מקצץ, אך התגובות נגד הקיצוץ חוצות גבולות. כל נושא אחר, יהיה צודק ככל שיהיה, יהיה נגוע בדעות קדומות ארכאיות שדומות יותר לימי הביניים.

באתר של המחאה J14 יכול להופיע מאמר שקורא להפגנה צבאית כדי להכריח את החרדים להתגייס לצבא (את החרדים וכמובן גם את הפלסטינים). אנשים לא יבינו את הפערים הגדולים בין הקריאה לצדק חברתי לקריאה להתגייס לצבא שאינו מוסרי. הסיפור מאחורי הקלעים ברור למי שהעביר פה כמה ימים. יש גזענות סמויה שמוצאת את הנתיבים שלה מול המיליה החרדי ושם היא מרגישה בנוח, כי שם כל החברים נמצאים. בכאילו. זה מאפשר לכולם גם לא לתמוך במאבק בעלי המכולות, בעיקר בגלל ההגדרה החמקמקה של חירות. החירות לסגוד לעגל פז.

אך למרות שהמתנגדים למאבק המכולות מעלים על נס את עניין השבת, זה ברור שגם אם יום המנוחה היה עובר ליום ראשון, כמו במקומות "נאורים" יותר, כי הרי לנוח בשבת זה לא מעשה נאור, הם היו משאירים את ההתנגדות שלהם. אנשים מעוניינים בנוחיות של קניית חלב לאחר שהם חוזרים מיום עבודה מאוחר. במקום להילחם על מרקם חברתי וקהילתי, על חוק שעות מנוחה, הם מעדיפים לדרוך על אנשים אחרים בדרך לחלב. אחרינו המבול, זו ההרגשה ברחובות כאן.

הנושא של בעלי המכולות הוא אקוטי. הוא מדבר על עסקים קטנים שמאחוריהם משפחות שאינן שורדות יום אחר יום. מאבק בעלי המכולות קשור למפלצות השופינג הענקיות שקמו ליד נתניה ובאר שבע. הוא קשור לטמבוריות ליד הבית, לסנדלרים, לחנויות הספרים ואפילו לדוכני האוכל. זו הברירה בין הסגידה לעגל פז והאשליה משל איכות חיים היא חלב בשלוש בבוקר ולא הרווחה של השכנים שלך, השקט ברחוב שלך והמרקם החברתי המבעבע ברחוב שבו אתה גר.

לפני שהכול מתפרק, אולי תעזרו לכולנו להאט את המרוץ הזה.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • צור  On ינואר 27, 2012 at 11:17 am

    נכון מאוד! אני רואה את זה בתחום הספרים

  • עידן לנדו  On ינואר 27, 2012 at 1:33 pm

    אמת אמת אמת.

    קטן זה טוב, גדול זה רע. וקטנים שאוהבים גדולים – הכי רע.

  • אמן וצלם עאלק  On ינואר 28, 2012 at 10:31 am

    כן, כן. הצבא לא מוסרי, המדינה לא מוסרית. חזרת לנאומים הרגילים. אבל כשתקעו לך בכלא הלובי פתאום זה כן היה מוסרי להיעזר במדינה הלא מוסרית, אה?

  • rafram  On ינואר 28, 2012 at 10:55 am

    למגיב השלישי. לא הבנתי, אתה אמן וצלם עאלק, או שיש לך בעיה עם המקצוע שלי?
    אם היית יודע איפה הייתי, במקום שאינו מוסרי, בבור בלי אפשרות לתקשר החוצה, כשהרבה אנשים לא מוסרים שחררו אותי בגלל אינטרסים פוליטיים, אולי היית שותק. אבל אולי גם לא.
    ולגוף העניין, תודה על התמיכה במה שכתבתי, גם הפעם היית מאד ענייני ומחכים. תהיה אשר תהיה.
    תמשיך לגדל את הילדים שלך באהבה כמו שאתה מתייחס לאנשים שאתה לא מכיר.

  • תמר קפלנסקי  On ינואר 29, 2012 at 3:54 pm

    אני לא מבינה למה אתה משחת מילים על הפחדן בתגובה השלישית. האנונמיות מאפשרת לו לדבר כמו הערסים האלה שבלי החבורה שלהם הם פתאום מבוהלים ועוברים למדרכה השנייה.

    לא רק העסקים שעובדים בשבת מחצו את המכולות, אלא הרשתות הגדולות. רשתות מחצו גם את בתי המרקחת הקטנים, את חנויות הטמבור, ובפריפריה גם חלק גדול מבתי הקפה.
    אני מתעכבת על זה כי אני חושבת שהבחירה ברשתות, כולל כאלה שעובדות בשבת, קשורה גם לשתי עובדות:
    הרבה אנשים עובדים המון שעות, קבורים בעבודה. והזמן שלהם לעשות קנייה גדולה הוא מאוחר בערב או בשבת. אני יכולה להעיד על עצמי שלי אין מתי לעשות קניות בשעות הגיוניות, ואם שי לא היה אחראי על זה, זה מתי שהיה לי לעשות סופר. זה נכון גם לגבי האפשרות לקנות את כל הדברים במקום אחד – לא כולם יכולים לקנות ירקות ופירות אצל הירקן, בשר אצל הקצב, גבינה ונייר טואלט במקומות אחרים (גם אם זה יוצא יותר זול, ולעתים זה יוצא). זה דורש תכנון אחר, היערכות אחרת, ולפעמים זמן, שאין אותו כשאתה בתוך המכונה.
    אגב, כדי שזה יצא יותר זול אתה צריך לדעת טוב איפה אתה קונה את מוצרי החלב שלך ואת הנייר טואלט, כלומר להסתובב קצת ולעשות סקר שוק. המכולת השכונתית עשויה להתברר כמו המקום הכי יקר שיש. וזה מוביל אותי לעובדה השנייה, והיא שלרשתות, מכל הסיבות הלא נכונות אבל בכל זאת, יש יותר יכולת להוזיל מחירים. כלומר אם-פם היא רשת יקרה להחריד, אבל בטיב טעם יש מבצעים טובים, וזה נכון גם לגבי רשתות הפארם למיניהן. וכשהכיס לוחץ, אנשים הולכים לאיפה שזול.
    כל זה כדי לומר, אתה צודק בכל, אבל לפעמים האנשים האלה, שאתה יורד עליהם שהם סוגדים לעגל הפז, בסך הכל מנסים בעצמם למצוא דרך במירוץ העכברים.

  • rafram  On ינואר 29, 2012 at 11:43 pm

    אני יודע ממכולות שספקים לא מוכנים אפילו למכור להם מבצעים. מבצעים שמפורסמים בעיתונות ובתקשורת. ספקים הם חלק מהבעיה. הם מעדיפים לפרוק את הסחורה שלהם ליד אמפמ ולא להתעכב ליד כל מכולת. ולא התחלנו לדבר על מחירי ההפסד של חלק מהמוצרים שיש ברשתות וכו'.
    זה נכון, זה קורה בכל מקום. אני יכול לומר בוודאות, שאפילו קרטלים בתחום הגבינות לא חייבים להתקיים. אם יש מספיק גבנים קטנים, גם המחירים יורדים.
    מה לעשות? לתמוך במאבק. כדי שיהיה עולם יותר שפוי ובריא לילדים שלנו.
    התחרפנתי ממה שקובי אמר לי. ששכנים של המכולת, שהוא מכיר את ההורים שלהם אפילו, מחרימים אותו בגלל המאבק. זה לא מתקבל על הדעת

  • תמר קפלנסקי  On ינואר 30, 2012 at 1:13 am

    את העניין עם החרם אני באמת לא מבינה.
    והעניין עם מחירי ההפסד ברור. בגלל זה אמרתי, מכל הסיבות הלא נכונות, הרשתות יכולות להרשות לעצמן מבצעים שהמכולות הקטנות (ובתי המרקחת וכן הלאה) לא. אני לא אומרת שזה תקין, אלא שזה המצב.
    ואנחנו מפזרים קניות, מכל הסיבות אבל גם, פשוט, כי אנחנו יכולים. לעשות קניות בתפזורת הפך לפריווילגיה עבור אנשים שאין להם זמן. ולקנות בשר טרי אצל הקצב זו פריווילגיה מזמן. אמנם מסוג אחר, אבל מזמן. רוצה לומר, מול בעל המכולת שלא עומד ולא יכול לעמוד בתחרות, לא תמיד יש איזה סנוב תל אביב מדומיין ששמח להתגיייס לטובת ניצולי השואה והפליטים אבל לא רואה ממטר את בעלי המכולות. לפעמים יש שם סתם הורה לשניים מגבעתיים שמנסה להספיק גם לעבוד וגם לשלם שני גנים והוצאות רכב ומשכנתא וגם להקפיד לתת לילדים אוכל מבושל ולא איזה שניצל שעשוי משאריות של עיניים ונוצות וגם וגם, ולפעמים הוא פשוט עושה קניות שהוא יכול.

    ועוד: כן, ני גם חושבת שעניין השבת קשור לעובדה שהמדינה הזו כופה על הרבה אנשים חיים שהם לא רוצים במה שקשור לנישואים וגירושים וקבורה ואלוהים יודע מה עוד, הכי אינטימי שאפשר. אז השבת נראית להם כמו אחד המקומות האחרונים שבהם עוד יש להם חופש בחירה. אז הם בוחרים להכעיס, כן, שיהיה פתוח.

  • rafram  On ינואר 30, 2012 at 5:35 pm

    כן, ברור שהשבת הפכה לסימבול. כמו ההסעות שהיו לכל מיני קניונים בשפיים ואכילת סטייק לבן. דוקא. כדי להראות חופש.
    מה שגם מעניין זה ש"הכפייה הדתית", זו שנוצרה מכח אסטרונומי של 10 מנדטים בלבד, היא תולדה של רצונות המפלגות חילוניות דוקא. מס שפתיים כדי להעביר חוקים אחרים. ביניהם חוקים קפיטליסטים שקשורים למה שכתבתי.
    משתינים על העץ הלא נכון

  • טמיר סגל  On פברואר 23, 2012 at 6:28 pm

    למרות שאני לא מסכים עם כל הדעות שהבעת בפירסום, אהבתי אותו מאוד. לצערי, נראה כי מתפתחת כאן דת קיצונית עוד יותר מכל החרדיתיות – הדת הקפטליסתית, ולה גם כן חולות רעות ובינהם הכפיה הקפטליסטית – פתיחת בתי עסק בשעות לא שעות, ועבדות רציפה. אני חושב שלברליזים בכלל וכלכלי זה דבר טוב – אבל רק כאשר הוא מאוזן, כאשר הוא לא מאוזן בדומה לקצינויות הדתית שאנו עדים לה, צריך להיזהר מאחר ויש לו את כל הסממנים של דת, הוא סוחף, הוא משחית, יש לו עדות מעריצים, ובכלל דת היא אופיום להמונים. ומה אם לא ניזהר? אם לא ניזהר, אני חושש שנמצא את כולנו עובדים 24 שעות בימימה 7 ימים בשבוע באירגני ענק, קונים בשיכפולים של אמפמ או מקדונלדס וכל זאת לשם ולמען הליברליזם.

Trackbacks

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s