אוכל של טיסות

היום נקלעתי בטעות למדור האוכל באתר של מעריב וגיליתי כתבה על האוכל בטיסות השונות.
לא אצא כאן בביקורת מקצועית על האוכל בטיסות, זה יהיה קצת פתטי. בכל מקרה, אעלה כאן כמה תהיות בנוגע לאוכל שנוצר כסטנדרט בטיסות.
טיסה ממוצעת לאירופה עולה כחמש מאות דולר. לפעמים היא עולה גם שמונה מאות דולר. בכל המקרים, הארוחה במחלקת התיירים תהיה באותה רמה. העלות שלה, בהשערה גסה, לא תגיע לשש-שבע דולר. לצערי יצא לי לטוס לא מעט בשנים האחרונות. כל הטיסות היו טיסות מוזמנות ולכן טסתי רק במחלקת תיירים (ואם יוצאת מכאן רמיזה כי טיסות שאני טס בהן מיוזמתי, הן לא של תיירים, אזי אני חוזר בי. לי אין כסף לנסוע לאילת).
בחברות הישראליות למיניהן (אל על, ישראייר) היו תמיד קופסאות זעירות שהחביאו חצי עגבניית שרי ושני עלי רוקט. חומוס מיקי (!) ועוד חתיכת בשר (או עוף) עם אורז צמיגי. למנה התווספה תמיד פיתה קטנה שיצאה עכשיו מחימום במיקרוגל, פרוסה של עוגת הבית של אוסם וקפה מוזר.
בחברות האירופיות (לופטהנזה, אליטליה וטאפ) המצב לא היה יותר טוב. אוקיי, הוא היה טיפה יותר טוב בגלל שלא היה שם חומוס מיקי (!). אך גם כאן, סלטים זעירים, מנה לא אכילה של בשר/עוף, עוגה שמזכירה את אוסם וקפה לא טוב.
בטוניס אייר המצב היה טיפה יותר סביר. העוגה הייתה טובה. וגם היה אפשר להזמין בקבוק של בוכה בוקובזה במטוס ולהשתכר למוות. אבל עדיין, הרמה של האוכל היא פשוט מוזרה במגוחכות שלה. כך בכל חברות התעופה שאני מכיר.
בתוך אירופה, בטיסות השכר הזולות (ראיין אייר, איזי ג'ט, סקיי יורופ וכו') אין אוכל לפי הגדרה ואפשר להזמין בתשלום נוסף מתוך תפריט כל מיני המבורגרים זעירים. פעם הזמנתי פחית של מיץ תפוחים וקיבלתי פחית חמודה בגודל של בטרייה AA.
כשנוסעים בספינת נוסעים של גרימלדי או קרטאג' יש שם מודל די מעניין. אתה מזמין את הכרטיס ואז ניתנת בפניך האפשרות לבחור את סוג האוכל למשך ההפלגה. אפשר לשרוץ בבית קפה ולחיות על קרואסונים או קפה (אצל גרימלדי האיטלקים יש קפה טוב. למרות שזה לא כלל אצבע. באליטליה הקפה מחורבן), אפשר ללכת לחדר אוכל ולבחור אוכל סביר מהיצע די גדול ואפשר ללכת למסעדת שף שנמצאת על האוניה.
זה לא משנה איזה כרטיס הזמנת לאוניה. אם אתה ישן בסוויטה או בחדר מזוודות (כמוני), אתה יכול לבחור את האוכל שלך. כרטיס לאוניה עולה בערך חצי ממחיר למטוס.

 

תמיד רציתי להכניס את הבדיחה הישנה הזו. לא תהיה לי הזדמנות אחרת, אתכם הסליחה

 

 

אוקיי, אז על מה אני מקשקש.
יש שני דברים שמפריעים לי נורא.

למה האוכל הוא לא בשום יחס, אבל בשום יחס, למחיר הטיסה. למה טיסה שעולה מעל חמש מאות דולר צריכה לתת לנוסעים המורעבים שלה אוכל שעולה חמש דולר? כולם, אבל כולם יסכימו להוסיף עוד עשר דולר לטיסה כדי לקבל אוכל יותר טוב. לעזאזל.
פעם הזמינו אותי לחו"ל ושילמו על הכרטיס שלי פאקינג 1200 דולר. וקיבלתי חומוס מיקי (!). וואט דה פאק.
אני לא מבין למה במחלקת עסקים או במחלקה ראשונה יש אוכל יותר טוב. מה הקשר בכלל? אם באמת יש יחס ישיר בין סוג האוכל לכרטיס, למה הפערים העצומים בכרטיס של מחלקת ה"תיירים"? לפעמים מחלקת עסקים עולה פחות ממחלקת תיירים בזמנים אחרים בשנה. האם גם האוכל משתנה? למה הסטנדרט של האוכל הוא כל כך נמוך, גם ביחס למזללות הכי סליזיות בישראל?
 
וההיצע. למה אין היצע בכלל. למה שתי אופציות נחשב היצע. אם יש מטוס של 300-400 נוסעים יש באמת בעיה לייצר היצע של חמש-שש אופציות לכל מנה?
באוניות שאני נסעתי בהם היו 200 נוסעים. והיה היצע של כמעט עשר מנות. אז אני יודע, אפשר להחזיק מטבח של ממש באוניה. ובכל זאת, היצע של סלטים למשל הוא לא כל כך קרדינאלי וקשה.

אני כותב את הכול בהקשר לכתבה המוזרה הזו שקראתי ב-NRG. מופיעות שם כל מיני פרסומות של חברות תעופה שכביכול שדרגו את התפריטים שלהם באמצעות שפים.
ראשית כל אני לא יודע מה זה בלסמי גזרים. ואני מבין באוכל פחות או יותר. כל שאר ה"תפריט" שם לקוח במין הדבקה מכל מיני חברות. מנה ראשונה מלופטהנזה, מנה שנייה מאל-על ולחמנייה מטנסי.

אני מיילל על כל הסיפור מפני שטיסה (שתמיד תהיה טראומטית בעיניי) היא מלכודת של שעמום וטעם רע. מגיעים כמה שעות לפני, יוצאים שעה אחרי. האוכל בשדה הוא תמיד מזעזע. כל הסיפור הזה לוקח (בטיסות לאירופה, שלא לדבר על ארה"ב) יותר מחצי יום. ברוב הטרמינלים מחרימים לך כל בקבוק יין שאתה רוצה להעלות איתך למטוס. תכנון לאוכל צריך להיעשות חצי יום לפני ואז להביא איתך איזה סנדביץ' קר. בשארל דה גול החרימו לי אפילו אוכל שהכנתי לי כדי להימלט מהפורענות של ישרא-אייר. באותה טיסה היו מאות צרפתים עולים חדשים והדיילת צרחה בקול צרוד "מי רוצה עוד פיתות". כולם במבטא צרפתי צעקו "אני" והיא ממש יידתה בהם פיתות זעירות מחוממות. שלושה ילדים סביבי חטפו הרעלת קיבה מחומוס מיקי (!) ודגימת השווארמה (!!) שהייתה במגשית הקטנה של השכן שלי לטיסה הריחה כמו גומי חרוך.
טוב, לא באתי להתלונן (בכל זאת). אבל מה עם לפתוח איזה מסעדה טובה בכל נמל תעופה. מסעדה שנמצאת אחרי המחסום של הביטחון מסכל היינות. יהיה אפשר לבחור מתפריט מגוון ארוחות ארוזות. יהיה אפשר לשלם ישירות או לקבל תמורת תלוש מחברת התעופה. כל מה שהדיילים יעשו יהיה חימום מהיר של האוכל.

טוב, זהו. תמיד לפני טיסות אני מתחרפן מהקטע הזה ופתאום הכתבה הזו. אבל מי אני, מה אני. עפר אני בחיי, קל וחומר במיתתי.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • שלומית  On נובמבר 14, 2007 at 11:06 pm

    ביקור האחרון שלי בניו יורק הסתיים במסעדה בוכרית בקווינס.
    עם אוכל מופלא בשר נהדר ואקורדיאון שזיכו אותי בפטור מהארוחות של אל על.

    ההצעה שלך להקים מסעדות טובות בשדות תעופה לגמאי סטארט אפ, או הזנק.

  • זו ש  On נובמבר 14, 2007 at 11:30 pm

    עדיף סנדוויץ' קר טעים מפלסטיק מחומם במטוס. לפני טיסה (בתקופה בה טסתי) הייתי מצטיידת בסנדוויץ' משובח וענק, של לחם ארז, בדרך כלל, כי למי יש זמן להכין סנדוויץ' בדרך לטיסה. כריך מהסוג שהוא ארוחה, ובקבוק מים מינרליים גדול. לא צריך יותר מזה.

  • קורא  On נובמבר 15, 2007 at 10:17 am

    אין לי מושג למה דווקא במחלקה הראשונה האוכל מוצלח יותר, אבל עקרונית, מזון שמצונן לעשרות מעלות מתחת לאפס ואז מחומם לטמפרטורות סבירות לא שורד יפה ומאבד את טעמו.

  • הזוייה  On נובמבר 15, 2007 at 11:14 am

    שאין לו טעם של פלאסטיק, משתדלת לישון ושלא יעיזו להעיר אותי כשמחלים את המנות הללו כאילו הם תרופות שיעשו עם הנוסעים חסד. אני תמיד מבקשת סיבוב שני בחלוקת הלחמניות, כי אני לא נוגעת באורז הבלסמי שנראה כמו קיא, ובסוליית הבקר שנראית כמו צואה של כבש שלא העלה טוב גירה.
    אגב,
    עלות המזון היא מזערית, הפרודוקטים עולים בשכלול כללי של ארוחה בשרית לחברת ההסעדה- 15$ לאדם וארוחה חלבית- 10$ לאדם. אין טעם להוסיף שום כסף לכרטיס הטיסה, זה סתם עניין של כמה ג'ובות חברת התעופה רוצה להרוויח ולמזער את ההוצאות שלה בבחירת הפרודוקטים למול חברת ההסעדה- בדיוק כמו שעושים כשבוחרים תפריט לאירוע- שיראה טוב, הטעם.. כבר לא חשוב העיקר שהביאו את הצ'קים: )

    ולגבי פתיחת מסעדה איכותית, זו בעיה נמל התעופה הוא תחת זיכיון של איזה אוליגרכי שמחליט מה יכנס ומה יצא בבניין שלו.

  • יונתן  On מרץ 13, 2010 at 7:34 am

    אוכל של טיסות הוא לא רע לצמחוניים אבל כל השאר על הפנים ממש http://www.flights2eilat.co.il/

להשאיר תגובה

