בחזרה לירושלים

אחרי שלושה חודשים שהייתי במצפה רמון, עיירה של 4000 אנשים, עם גיחה קצרה לקאהיר, חזרתי בסופשבוע האחרון לירושלים.
במצפה אצרתי וניהלתי פרויקט ארטיסטס אין רזידנס, פרויקט שעוד לא הצלחתי לתרגם לעברית אבל כן הצלחתי לסיים  לקראת תערוכה שרצה כרגע במצפה ובשבוע הבא תיפתח בירושלים.
קצת מוזר לי לדבר על מצפה רמון עכשיו, אחרי שחזרתי לירושלים. במבט לאחור אני חושב שאני לא מחבב את העיירה הזו. נדרשתי לכך בטקסט לקטלוג התערוכה ואני כותב זאת שוב. יש בה סתירה מהותית בין הפנים שלה לחוץ שהיא מקרינה. החוץ התיירותי שלה מוחצן לחלוטין ולראיה גם המרכז מסחרי היותר מושקע שנועד עבור התיירים וחיילי יום ראשון. אם בירוחם ובדימונה האנשים יותר מסבירי פנים, במצפה רמון החשד מתיירים חטטניים מתחלף לסירובים לשיתוף פעולה עם אנשים מבחוץ. כששאלנו מקומיים על ויקי קנפו זה היה כאילו ערוותם התגלתה וחלקם טענו שהיא לא קשורה להווי המצפאי. זה שמכיל את המדבר.
אבל כתבתי על כך באריכות לקטלוג ואתם לגמרי מוזמנים לפתיחה בירושלים רק כדי לגנוב קטלוג אחד ולאכול שטרודל תפוחים. פרטים בסוף הפוסט.
ובירושלים הכל כרגיל מבולגן ומוזר. אם נוסעים באוטובוס לכיוון תחנת הרכבת במלחה (או לכיוון הקניון) נענשים בעונש שלא נכתב בשום מקום. עומדים עם האוטובוס ברמזור אינסופי ונאלצים להתבונן במפלצת המכוערת שאולמרט אישר לפני שברח מהעירייה. מדובר במחווה לעיוורי ירושלים שלא יצטרכו לסבול את הכיעור.
ביום שבת האחרון העמיס אותי אחי הקטן על כתפיו הקטנות ולקח אותי לשמחת בית השואבה של חסידות תולדות אהרון. של הפלג היותר גדול, זה שבאמת עושה שמח. לקחתי את המצלמה במין צעד אופטימי. לצלם ממש לא הצלחתי כי אסור ומפני שאני חס על עצמותיי ועל המצלמה, אבל כן הצלחתי להגניב תמונה מרחוק. תמונה שנראית שטופלה בפוטושופ.

בחזרה ממאה שערים הלכתי ברחוב יפו בירושלים וראיתי את השלטים החמודים של חב"ד שמבקשים "מוות לאיראן", עם תמונה של הרבי שליט"א. זה היה אחרי שעברתי ליד סוכת האחווה שלהם בכיכר ציון. אז בגלל שכבר התרגלתי לסיפור הזה כאן, ובגלל שאני קצת מפויס, נרגעתי די מהר מהסיפור. אבל ירושלים באמת קשה. קשה פה מאד.

אז ירושלים קשה והכל, אבל הרמאדן מביא למזרח העיר את האוכל הכי טוב שאפשר לבקש היום. העונה של הדבש ענבים הגיעה (תבקשו דיבס) ותעשו טובה לעצמכם ולקיבה שלכם אם תערבבו את הדבש עם קצת טחינה גולמית ותלקקו את השפתיים. האוכל בעיר העתיקה לאחר השעה חמש בערב מעולם לא היה טוב יותר.

באותו מקום, במזרח, תהיה גם התערוכה שמוצגת עכשיו במצפה רמון. אני תולה אותה שבוע הבא ובחמישי הבא בשבע בערב, ה-19 לאוקטובר, תהיה פתיחה בהוספיס האוסטרי. ההוספיס נמצא קרוב לשער שכם. במזלג הראשון צריך לקחת את השלוחה השמאלית עד שרואים משמאל את הבניין הגדול של ההוספיס. מטר מהתחנה השלישית של ישו.
יהיו עבודות יפות. יהיה שטרודל תפוחים מקומי. יהיו חגיגות רמאדן מסביב.

חוסיין. תל אביב

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אסי  On אוקטובר 10, 2006 at 3:05 pm

    חבל שלא ידעתי, אני עובד כבר זמן במקום הנפלא הזה וכרופא אני מוכרח לאמר שזה אחד המקומות הנפלאים ביותר בהם עבדתי.
    תושבי מצפה רמון כל כך רגילים למאות אורחים לרגע שיש קושי בהשקעה המנטאלית ובהשקעה של אנרגיה במערכת יחסים עם אדם שמחר יהיה במקום אחר.
    מדובר באוכלוסייה מאוד מגוונת מהיפים, תלמידי ישיבה ובני משפחותיהם, כושים עבריים, רוסים, מרוקאים ומה לא.
    אני הולך לתערוכה במצפה כי ירושלים היא מקום קשה ועצוב ואם כבר מדברים על אנשים לא כל כך מסבירי פנים… אולי תעלה את הקטלוג לכאן? בכל מקרה אקרא ואגיב
    אסי

  • רפרם  On אוקטובר 10, 2006 at 11:33 pm

    הקטלוג בגרסה המצומצמת שוקל כעשרה מגה בייט. אבדוק אפשרות להעלאה שלו.
    אני מכיר את מצפה רק מהשלושה חודשים ששהיתי בה. אין לי דבר נגד התושבים, להיפך. יש לי בעיה עם המעמד של מצפה בעיני עצמה. עם ההגירה פנימה של אנשים שמעוניינים אולי באיכות מדברית, אך מזניחים את העיר עצמה. כלומר, לא מקיימים קשר עם אנשי העיר הוותיקים.
    כבר בשבוע הראשון לשהות האמנים במקום. רובם אמנים בעלי שם עולמי, פרסמנו ברחבי העיר מודעות שקראו לאנשים לבוא ולראות את העבודות כולל הרצאות של האמנים. בעיר של מצפה, עם מיטב אפשרויות היציאה בערב, בחר להגיע רק אדם אחד. בכל שלושת הימים. אני בטוח שבעיר שיותר שלמה עם עצמה, כמו ירוחם או דימונה, היו באים גם אנשים.

כתיבת תגובה

