כמה הערות על הבחירות

במשך שנים לא הייתה לי עמדה רצינית בנוגע לבחירות. דווקא אני כאדם מאד פוליטי, לא מצאתי לי מפלגת בית שקיבלה אוטומטית את הקול שלי. שקלתי הרבה את הכנסת הפתק הלבן. מין אקט שהוא פעיל בצורה מסוימת, אך עדיין מבטא ייאוש, כזה שקיים אצלי מהמועמדים.
ב-2001 פעלתי עם קבוצת האמנים ReFrame ולפני הבחירות הישירות שבהם התמודדו ברק מול ביבי, ארגנו מסיבת תה להחזרת המנדט הבריטי. זה היה אירוע שנולד מהתחושות של אנשים על העדר תוכן אמיתי בתחרות בין ביבי וברק, שאין בעצם הבדל בעמדות ואם אין שום משמעות, אפשר כבר לחזור למנדט. הרעיון המשעשע צבר עוצמה באותו זמן וגם הופענו אצל ירון לונדון וישראל סגל (הייתה אז מגפה מפחידה של תכניות אירוח, התחקירנים היו מוכנים להכניס כל אחד לשידור). אמירה ברורה במקומות אלו היה קשה לחלץ מאיתנו בדיעבד (בעיקר בפוסט דיווח), אך בגדול הייתה שם עמדה שדמתה לעמדת הפתק הלבן.

 

 

 

ב-2002 החלטנו להקים את מפלגת פתק, מפלגה של אמנים שתרוץ לכנסת. בשונה מדנמרק (למשל), כדי לרוץ לפרלמנט ולהצטרף לחגיגה הדמוקרטית, נדרש בישראל סכום כסף גבוה כדי להירשם כמפלגה. כשהבנו שהעניין לא יהיה ריאלי, החלטנו לרוץ בלי משמעות אלקטוראלית אמיתית. גם פה עשינו כמה פעולות משעשעות, כמו ריצה לכנסת ממוזיאון ישראל, הטמנת פתקי הצבעה שלנו בכותל וחיבוק נכים ששבתו באותה תקופה במשרד העבודה והרווחה. אריה צודקביץ, ממנהיגי הנכים באותו זמן, נפטר לאחרונה. באותה תקופה הוא וחבריו למאבק התמקמו בבניין של משרד העבודה והרווחה. יהי זכרו ברוך.

 

הריצה לכנסת

 

הריצה לכנסת II

 

בכותל

 

אריה צודקביץ ז"ל

 
אני מסתובב בימים האחרונים בירושלים והמודעה של האיחוד הלאומי-מפד"ל לוכדת לי את העין בכל פעם מחדש. אני מנסה להבין מה גורם לי להתמקד במודעה הפשוטה הזו. עכשיו, יכול להיות שיש פה מניפולציה עמומה של יוצרי הקמפיין, אך אני נשבע שבכל פעם שאני מסתכל על המודעה הזו אני מזהה את הדגל הפלסטיני.
 

 

ויוה לה פלסטין

פעם דיברתי עם רון לוינטל בטלפון בהקשר לכתבה שעשיתי לגלובס. הוא נשמע לי בטלפון אדם עם קומון סנס. מה שקורה לו ולמפלגת חץ בבחירות האלו מראות את הפאניקה המוזרה בהן שרויות מפלגות "החילונים". הן פחות חוששות מהחרדים, הן פשוט מפחדות לא להיכנס לכנסת.
קשה לשכנע אותי אחרת, אך אני לא רואה שום כפיה דתית במדינה המוזרה הזו.
אגודת ישראל/דגל התורה, גם כשהם מביאים את מתיהם ומצביעים ביותר ממאה אחוז, מצליחים להכניס רק ארבעה מנדטים. כך כבר שנים. ש"ס, גם אם נניח שכל מצביעי ש"ס הם חרדים, יגיעו ביחד עם אגודת ישראל ל-15 מנדטים בערך. 12 אחוז מהכנסת. עכשיו, לולא "החילונים", אותם 12 אחוזים עלובים לא היו מצליחים להעביר שום חוק. כל חוקי הדת זכו לתמיכה ממשלתית ענפה והיוזמים שלה (דוגמת בן גוריון) לא נחשדו בחרדיות. יתרה מזו, גם לשון מאזניים הן בקושי משמשות. מפד"ל, עוד תנועה עם כיסוי ראש יוצאת כמעט חוצץ נגד כל הצעת חוק חרדית (בעיקר בנושא הגיוס הצבאי). החרדים מצטרפים כמעט לכל ממשלה כדי לקבל את התקציבים שלהם עבור הישיבות, אך לכל מפלגה קיימת האופציה לבחור על פניהם מישהו אחר, אך אז קיים הצורך לעשות ויתורים פוליטיים. ראיתי רק את הערב הראשון של תשדירי הבחירות, היה שם את התשדיר שנפסל של מפלגת שינוי. דומה מאד לדמגוגיה של מרזל, לפחות גרם לי לאותן ריאקציות.

הבורות ניכרת גם בטוקבקים המגויסים (ואני בהחלט מכיר את הענף, ניסו פעם לגייס אותי לטיקבוק המוני). כתבה שהתפרסמה על העדה החרדית בראשות הרב טוביה וויס שיוצאת באופן מסורתי נגד ההצבעה בבחירות של הציונים, גררה טוקבקים מביכים של אנשי שינוי/חץ על כך, שהנה החרדים החשוכים שוב משתלטים על המדינה. הנה, גם כשהם לא מצביעים, רוצו להצביע חץ. הם כל כך שחורים.
 
בבחירות הקרובות אצביע בוודאות חד"ש. זה בדרך כלל מה שקורה, אחרי הרבה התלבטויות עם הפתק הלבן. גם הפעם היו לי כמה התלבטויות, בעיקר לכיוון של האדון פרץ. אך יש לי בעיות אמיתיות עם אופיר פינס, עם פואד בן אליעזר ועם עוד כמה כוכבים שהקול שלי יעזור להכניס אותם לכנסת. משהו בבטן אמר לי שזה יהיה אותו דבר.
נכון להיום, חד"ש היא המפלגה היחידה שתומכת בסירוב מצפוני להשתתפות פעילה בכיבוש הישראלי. מר"צ, אגב, היא מהמתנגדות הקולניות יותר.
חד"ש היא גם המפלגה היחידה שכשאני רואה את אחוז ההצבעה היהודי למפלגה, אני מחייך כי אני יודע שמדובר בעוד נדבך בקשר שלנו לערבים במדינה הזו. מין הצבעת אמון בשותפות איתם.
חד"ש היא המפלגה היחידה שעמדותיה שמאליות לחלוטין. שמאל עקבי הוא שמאל שמחבר כלכלה לפוליטיקה, סביבה לקצבאות ילדים.
אני לא חושב שבעיית ייצוג הנשים מהותית כל כך, לפחות כמו שקורינה דיברה עליה כאן. דליה איציק ורבות אחרות הן נשים שמצביעות "הצבעות גבריות". דב חנין וכל חברי חד"ש, אני בטוח, יתמכו בכל חוק פמיניסטי בכנסת הקרובה. יש פה בעיה פחות פלקטית מאשר הזהות המינית של המועמדים.
 
זה טקסט של בוקר, מוקדם בבוקר. לא מלוטש וברור, אך בעל עמדה לשם שינוי.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • natasha  On מרץ 24, 2006 at 11:15 am

    מה הבעיה עם אופיר פז-פינס? אני דווקא נוטה לציין אותו כאחד מרשימת האנשים ש"כמעט וגרמו לי לשנות הצבעה ולשים לראשונה פתק של העבודה בקלפי".

  • מיכל  On מרץ 24, 2006 at 11:28 am

    חד"ש היתה ותישאר מפלגה שולית. רק העבודה בראשות פרץ תוכל להביא מהפך, אם נחזק אותה במכסימום (25 מנדטים למשל), כך שתהיה שותפה בכירה ומשמעותית ביותר. אם העבודה תקבל פחות מעשרים מנדטים, הם מיד יעשון פוטש על פרץ, וכל התקווה שלנו לשינוי ממשי תיעלם.
    אני מצטרפת לתמיהה – מה יש לך נגד פינס?

  • רפרם  On מרץ 24, 2006 at 12:30 pm

    לגבי האדון פינס. אני דוקא מאד מחבב את האיש, הוא נראה אדם הגון, הוא אוהד הפועל ירושלים ובכלל יש לי הרבה דברים נחמדים לומר עליו.
    אלא מאי? אני בדעה שיש לנצל את האלקטורט החרדי כדי לקדם את סיום הכיבוש. אני חושב שלשמאל החברתי היום בישראל יש יותר מהמשותף עם החרדים. בעיניי, הבעיה העיקרית היא הזהות של הימין עם החרדים ולפיכך ההצבעות הימניות הקבוצתיות. פינס יזם בזמנו את ביטול חוק קצבאות ילדים למשפחות ברוכות ילדים, חוק שמהווה אינטרס משותף לחרדים ולערבים ושגרר תמיד הצבעות משותפות נדירות בין שני המיעוטים.
    ההתנגדות שלי לפואד באה מהכיוון הפוליטי הקלאסי. מדובר פשוט באיש ימין.
    לגבי היותה של חד"ש שולית. מפלגת העבודה כבר הצהירה שהיא הולכת להצטרף לקדימה ואני משער שהיא תמשיך לתמוך בצעדים החד צדדים שהיא מבצעת אל מול הפלסטינים. כוחה של חד"ש הוא לא בניהול התקציב של משרד הפנים, הוא בהעלאת חוקים מהותיים וחשובים שאפילו מצליחים לעבור. הפרלמנטרים בחד"ש הם אנשים שאינם תאבי שלטון, הם תאבי שינוי חברתי אמיתי.
    לא יודע, קשה לי לתת את הקול שלי לגוש של חברי כנסת שמחלק מהם אני סולד לחלוטין שעוד מתבטאים על כך שהם הולכים להצטרף לאולמרט, פרס ודליה איציק.

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)  On מרץ 24, 2006 at 3:09 pm

    ביבי.
    הכי מתאים לך.

  • איריס  On מרץ 24, 2006 at 9:07 pm

    סחטין. מסכימה לכל מילה. גם אני הולכת להצביע לחד"ש מהסיבות שמנית. פרץ מנהל כבר לפני הבחירות מו"מ עם קדימה על התיקים שהעבודה רוצה, כלומר אפילו הוא לא מאמין שהוא יביא שינוי. השינוי שיגיע אם הוא יכנס לממשלת אחדות עם קדימה הוא במקרה האידיאלי "סיכול ממוקד" אחד פחות. בקיצור, כמו שאמרת, זה יהיה אותו דבר. אז לפחות שתהיה חד"ש מהסיבות הטובות שמנית.

  • שמעון  On מרץ 25, 2006 at 1:06 am

    מפלגת פתק: http://www.pettek.org

    (משום מה שכחת לציין גם את מייסד המפלגה והיו"ר – טל אדלר…)

  • רפרם  On מרץ 25, 2006 at 7:43 am

    וגם לא כתבתי על הבחירות האלטרנטיביות, לפוסט אחר
    איך וינה? מאירה פנים?

כתיבת תגובה

