אמנות ואוכל, יש גם מתכון

 
שלשום, בארוחה שהכנתי, נזכרתי בסיפור די מביך שקרה לי בלונדון. מדי פעם, קבוצה של אנשי תרבות מוזמנת לדאונינג עשר, לשבת ולאכול בקלאסה עם האדון בלייר. סוג של פטרונאז' תרבותי שעוד אוהבים לעשות באנגליה. במיוחד כשמגיעה איזו פרסונה חשובה מחו"ל.
בפעם האחרונה בלונדון, התארחתי אצל המנהל לשעבר של ה-ICA, ביל מקאליסטר. ביל הוא טיפוס חביב במיוחד, יש לו שיער שיבה חינני והוא אוהב להסתובב ביערות ליד אוקספורד וללקט פטריות. כששהיתי אצלו הוא הוזמן לאחת מאותן ארוחות והזמין אותי לבוא איתו. בכניסה לבית, אחרי בדיקות של האבטחה, שמו עלי חליפה (אני נראה בחור נורמאלי, עם עבודה ומשפחה, כשאני לובש חליפה) והושיבו אותי בשולחן ענק עם עוד כמה עשרות אנשים. עם בלייר דיברו כל מיני פונקציונרים תרבותיים שישבו לידו ואני בחנתי בעניין את מערכת הכלים הנהדרת שהייתה שם. במיוחד שמתי עין על הכוסות הקטנות ששימשו לאפריטיף. הכוסות היו עשויות מזכוכית לבנה חצי שקופה והיה על התחתית פורטרט של איזו מלכה. רוב הארוחה הסתכלתי על הכוס שלי, חושב על הצעדים שאני אמור לעשות כדי שהיא תעבור אלי. ממש רציתי אותה.
ביל שישב לידי שם לב למבטים החושקים שלי בכוס והציע לי עזרה עם מעשה הנבלה. הוא אמר לי שהוא יסתכל על המלצרים בזמן שאגניב את הכוס לכיס של החליפה. רועד כולי, כשהוא נתן לי את הסימן, החלקתי את הכוס לכיס הימני של החליפה המוזרה שלבשתי. מבט קצר מלא רווחה לכיוונו של ביל שמצידו חשב כבר לעשות משהו דומה וחזרתי לשחק עם המזלג.
אחרי שתי דקות, אני מרגיש צל מאחוריי ודמות גבוהה במיוחד של מלצר מתכופפת אלי מצד שמאל ושואלת אותי בשיא הנימוס (תרגום חופשי אם יורשה לי): "האם אדוני ירצה כוס זהה עבור הכיס השני של החליפה?"
האמת היא שכמעט הסכמתי לעסקה שהציע המלצר. ביל, שקלט שאני הולך להשתטות, הוציא בזריזות את הכוס מהכיס שלי וחייך חיוך מלא מבוכה למלצר שמצידו עזב אותנו.
טוב, כשאני שותה איזה אפריטיף אני נזכר בסיפור הזה. זה קרה לפני יומיים כבישלתי אצל חברים. מה שיצא לכם מזה זה מתכון למנה העיקרית שהכנתי.
חשוב מאד להשקיע בכל חלקי המנה. למיץ ענבים מרוכז השתמשתי ב-Uzum pekemzi שמיוצר באיסטנבול. אני מצאתי אותו בווינה, אני מקווה שיש כזה גם באחת המעדניות בישראל. השילוב הוא ממש טוב.
 
להכין מראש:
מיץ ענבים מרוכז
רבע ראש שום כתוש
חבילת עלי נענע קצוצים דק
מלח
פלפל שחור
שמן זית טוב
8 בצלים קצוצים גס
יין טוב
אורגנו
סינטה כבש
 
אופן ההכנה:
רוטב: לערבב חצי כוס של מיץ ענבים מרוכז עם הנענע, השום, עם המלחפלפל וקצת שמן זית (תסמיכו את התערובת).
מצע: במחבת גדולה לשקף את הבצל עם קצת שמן זית, לאחר ההשקפה (אני אוהב את המילה הזו, גם את שיקוף) להוסיף שליש בקבוק של יין אדום מעולה (השתמשתי ב- Barolo Vigna Cucco 2000) ולבחוש (אש קטנה) עד שהיין נעשה סמיך והבצלים מתקרמלים.
סינטה: לחתוך דק (כדאי לבקש מהקצב) ולהגריל את חתיכות הסינטה עם מלחפלפל ואורגנו. דרגת rare-medium עדיפה.
 
אופן ההגשה:
שימו את הבצלים המקורמלים על הצלחת, על הבצלים הניחו את חתיכות הסינטה (אפשר במין מניפה) ומעל הכול צקו את הרוטב המתוק.
 
טוב, די עם אוכל. בשבוע הבא יהיה "כנס שדרות לחברה", סוג של אירוע רב משתתפים עם אנשים חשובים שידברו על חברה. את התוכנית לכנס אפשר להוריד כאן.

אבל על האירוע תשמעו בטח בכל מקום. מה שכן, במהלך הכנס תלמידים מבצלאל יקימו את "שדרות האמנות" שזה מין פרויקט אמנותי-חברתי. הפרויקט נוצר בקורס של הצלמים איתן שוקר ואלדד סידור, "אמנות ואקטיביזם", קורס רב מחלקתי.
על הפרויקט אפשר לקרוא בקובץ הזה
הסעות מ"בצלאל" יהיו ב-22 בנובמבר בשעה 12:30 בצהריים.
 
קחו עוד קצת אמנות. בהמלצת החבר צ'יקי העליתי עבודות וידיאו לשירות החדש של Google. העליתי שני סרטים ובהמשך אעלה עוד כמה.
הסרט הזה, מין פרשנות ל"תהילה" של עגנון, הוקרן בפסטיבל עגנון שהיה באומן 17 בת"א, באמצע ספטמבר האחרון.
הסרט השני הוא סרטון קצר שצילמתי באי ג'רבה בשנה שעברה. הוא הוצג בטורינו כחלק מתערוכה שעסקה בזיכרון קולקטיבי (יש הרבה טקסט מפולצן סביב העניין, אחסוך מכם).

יבואו עוד הודעות על קטעי וידיאו, ראו הוזהרתם.
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • לא-טוב במיה  On נובמבר 16, 2005 at 8:02 am

    יכול להתחרות בכבוד על תואר הבלוג המיותר ביותר ב"רשימות".
    שכחת להוסיף, אגב, עוד משהו שכדאי להכין מראש, לקראת המתכון המופלא שרקחת: שקית-הקאה.

  • שפי  On נובמבר 16, 2005 at 5:07 pm

    נאצה שנכתבת בשם בדוי כמוה כמחמאה.

להשאיר תגובה

